toevoeging kalk slecht voor vissen?
rooie
2006-06-02 14:09:54 UTC
Even geleden vroeg ik advies voor het beter laten groeien van de
waterplanten. Kalk toevoegen was het advies. Ik heb inmiddels een paar
handjes kalk in de vijver gegooid. Daarna gingen de vissen laag bij de bodem
bij elkaar liggen. Toen ik ze eten gaf, kwamen ze ook niet zo fanatiek op
het voer af. Inmiddels is dit alweer een paar dagen geleden en ze eten nu
weer naar hartelust en zijn weer druk in de weer als daarvoor. Ik kreeg een
beetje het idee dat ze het niet prettig vonden die kalk. Iemand anders
soortgelijke ervaringen?
Snarf
2006-06-02 16:51:39 UTC
Post by rooie
[...]
Door het ongecontroleerd toevoegen van kalk aan je
water verander je de hardheid van het water,
daarnaast als je erg zuur water hebt zal ook de pH
een flinke stijging ondergaan. Met andere woorden
je hebt zonder te weten wat de pH en hardheid van
je vijverwater was de leefomstandigheden van je
vissen behoorlijk veranderd dat ze daar even van
bij moeten komen kan ik me wel voorstellen.

Koop een goed boek over vijver onderhoud of ga
naar de speciaalzaak daar zijn vaak wel wat
foldertjes die wat uitleg geven over hoe e.e.a. in
zijn werk gaat. En wat je kunt doen om het
vijverwater en je vissen intop conditie te houden.

S6 met deze mooie hobby
--
Frans 8)
www.jaframa.nl
rooie
2006-06-02 19:11:01 UTC
[...]
Bedankt Frans voor je reactie. Maar even voor de duidelijkheid.... Bedoel je
met "ongecontroleerd" dat ik er teveel kalk tegelijk in heb gedaan? De
vijver is ongeveer 3 x 5 meter en op de diepste plek circa 70 cm. Ik heb
twee handjes kalk er in gestrooid.
Snarf
2006-06-02 21:20:04 UTC
Post by rooie
[...]
Teveel te weinig je weet het gewoon niet. Indien
de pH door het vele regenwater en bijv gebruik van
turf erg zuur is heeft zo'n kleine hoeveelheid
kalk lokaal erg veel invloed op de pH. Maar na een
paar dagen is dat effect in de gehele vijver niet
nauwelijks meer terug te vinden, verdunt als het
ware. Het kan dus best zijn dat de hardheid van je
vijver water nog steeds te laag is, je moet eerst
meten en dan als de hardheid en pH erg laag zijn
stapsgewijs de boel op orde brengen.

Er zijn heel handige meetstrips in de handel om de
hardheid nitraat nitriet gehalte en pH van je
vijverwater te bepalen daar kom je al een heel
eind mee.

S6
--
Frans 8)
www.jaframa.nl
G.N.Boekhout
2006-06-02 17:51:40 UTC
Post by rooie
[...]
Heb ik ook gedaan, ik heb nu vissen met een uitstekend gebit.
rooie
2006-06-02 19:12:02 UTC
Post by rooie
Heb ik ook gedaan, ik heb nu vissen met een uitstekend gebit.
Dus het wordt nu gevaarlijk om met de blote handen het draadwier uit mijn
vijver te halen? :)
HEs
2006-06-03 21:46:43 UTC
Post by rooie
[...]
Of het toevoegen van kalk in de vorm van Maërl invloed heeft op het groeien
van planten weet ik niet.
Het toevoegen van Maërl of koraalalgenkalk in vijvers is algemeen
geaccepteerd.
Het doel is het verhogen van de hardheid van het water en het stabiliseren
van de zuurgraad of Ph op een accepabele waarde.
Maërl heeft een bufferende werking dat wil zeggen dat er slechts zoveel
oplost als nodig is voor de gewenste Ph.
Het effect van de hogere hardheid en stabiele Ph is dat het bio leven in de
vijver meer kans krijgt.
Dit resulteert als alles mee zit in een heldere vijver.
Overdosering van Maërl kan in principe niet er lost nooit meer Maërl op tot
de bijbehorende ph waarde bereikt is.
Dus in tijden van veel ( zure ) regen lost steeds Maërl op en blijft de Ph
stabiel.
Dat jouw vissen negatief reageerden komt van de snelle wisseling van de Ph,
zoiets van als jij in een T shirtje 's winter bij vorst naar buiten loopt.

Groet, HEs
Wahdagie
2006-06-04 14:50:01 UTC
Post by HEs
[...]
De hoeveelheid maerl die oplost wordt niet bepaald door de pH,
maar door de hoeveelheid calcium- en carbonaat-ionen: het
zogenaamde oplosbaarheisproduct van calciumcarbonaat.

Wel is het zo dat door zure regen een hoeveelheid bicarbonaat (HCO3-)
afgebroken wordt ( geeft CO2 en H2O), waardoor er nieuw
calciumcarbonaat in oplossing kan gaan, maar als er voldoende
bicarbonaat aanwezig is dan zal de pH nauwelijks veranderen.

Dus niet de pH maar het oplosbaarheidsproduct is de bepalende
factor.
Ik ben het met je eens dat misschien de pH-wisselingen een
rol speelde bij het gedrag van de vissen. Misschien nog waarschijnlijker
de flinke temperatuursdaling die na die paar warme dagen optrad,
zeker als het een kleine ondiepe vijver betrof. Dat maerl de boosdoener
was ligt niet voor de hand.

Arthur.
2Rowdy
2006-06-05 10:01:19 UTC
I was reading <news:QFCgg.1455$***@amstwist00>, made by the
entity known as Wahdagie, that requests spam to be sent to
<***@Rommelhccnet.nl> and I became inspired,

[vissen van slag na toevoegen kalk]
Post by Wahdagie
Dat maerl de
boosdoener was ligt niet voor de hand.
Tenzij het water troebel werd na het toevoegen van de kalk. Door de
dikke mist kunnen de vissen in de stress raken.
--
d:J0han; Certifiable me http://www.aacity.net Citroen Newsgroup

They killed the Credo. Viva el Credo!
Wahdagie
2006-06-05 10:07:38 UTC
Post by 2Rowdy
Tenzij het water troebel werd na het toevoegen van de kalk. Door de
dikke mist kunnen de vissen in de stress raken.
Daar geloof ik nu helemaal niets van, zeker niet als het
goudvisachtigen zijn. Troubeling geeft eerder bescherming.
Open, helder, licht water is vaak meer stressy.

Arthur.
2Rowdy
2006-06-05 16:18:43 UTC
I was reading <news:6DTgg.1505$***@amstwist00>, made by the
Post by Wahdagie
Post by 2Rowdy
[...]
't Is maar een idee. Als ze altijd rondlopen in helder water en dan
plotseling midden in de mist (zonder mistlampen) kan ik me voorstellen
dat ze even van slag zijn.
Mijn vissen hebben trouwens nooit last gehad van neerdalende mist maar
ja, die zijn inmiddels dan ook wel wat gewend.

Live spelled backwards.
rooie
2006-06-06 10:57:21 UTC
Post by 2Rowdy
Post by Wahdagie
Post by 2Rowdy
[...]
Het wordt zo toch een interessante discussie, waarbij ik opmerk dat de
vissen geen last hebben gehad van de neerdalende mist. Zoveel heb ik er niet
in gegooid. Misschien is het wel een samenwerking geweest van de
kalktoevoeging en de lage watertemperatuur. Het kan niet alleen aan de
watertemp. hebben gelegen want de volgende ochtend, na een koude nacht,
waren ze wel weer lekker aan het eten en zwommen ze rond als vanouds.