schuim bij de waterval
GinRin
2003-09-12 08:05:31 UTC
Hoi,
Waarschijnlijk onschuldig maar wel schrikken is het schuim dat de waterval
teweeg brengt 's ochtends
Waarschijnlijk een overschot aan eiwitten in de vijver.

Joop
bausie
2003-09-12 08:07:06 UTC
Hoi,
Waarschijnlijk onschuldig maar wel schrikken is het schuim dat de waterval
teweeg brengt 's ochtends
tijdens de dag gaat dat direct weg en is er niks meer van te bemerken
Ruikt niet en is gewoon wit van kleur
Waarschijnlijk de koudere nachten ??
Dan heb je een beetje teveel voedingsstoffen in je water in de nacht, en
het kan geen kwaad.
--
Groeten,
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Shenandoah®
2003-09-12 14:24:43 UTC
Misschien heb je teveel afwasmiddel gebruikt
Msasc
2003-09-12 18:09:23 UTC
Joop en André, mag ik eiwitten en voedingsstoffen (men twee antwoorden tot
nu toe) met elkaar vergelijken ?
Waarom manifesteert zich zoiets tijdens het donker en niet in de
lichtuurtjes, aub ?

--

M.V.G. Marc Senepart .

kijk ook even op http://users.skynet.be/ASC/.
Joop
Louis
2003-09-16 07:42:11 UTC
De enige reden die ik kan bedenken is, dat er dan minder zuurstof in het
water is Marc.
--
Groeten,
André

Ik heb deze zelfde vraag ook een keer gesteld (voor iemand anders). Deze
persoon had hier last van na het opstarten van zijn filter (ook alleen 's
nachts en had geen planten) en had te kampen met een nitrietpiek. Missschien
dat je je waterwaarden eens moet meten? Het lijkt mij namelijk dat er in
ieder geval afvalstoffen in je water zitten. Om deze te verteren (om te
zetten) is er zuurstof nodig... De oplossing daarvoor: ...water verversen!

Hoelang heb je je vijver Marc? En zijn er recent veranderingen doorgevoerd?

MVG

Louis
Msasc

Louis
Louis
2003-09-16 22:09:44 UTC
Post by Msasc
Exact 1 jaar geen veranderingen onlangs Louis
--
En nu ineens steekt die schuim de kop op? Mmmm, vreemd. Heb je ook niet
onlangs je filter goed schoongemaakt of veel water ververst?

MVG

Louis
Msasc
2003-09-17 18:24:35 UTC
Post by Louis
En nu ineens steekt die schuim de kop op? Mmmm, vreemd. Heb je ook niet
onlangs je filter goed schoongemaakt of veel water ververst?
neen niet echt wel een beetje van beiden
Post by Louis
Vertel eens wat over je systeem.
gewoon plastieken biofiltertje met lava kool en filtermateriaal normale pomp

Hoe groot je vijver is,

1500l 5m³

wat voor dieren je

20 kleine visjes vanalles wat
Post by Louis
huisvest, wat voor filter je hebt, hoe vaak je voert... je temperatuur van
temp 15 ° - 1 x per dag 5 min eten
Post by Louis
je water... Gebruik je een verwarmingselement, UV-straler, luchtpomp of
andere hulpmiddelen zoals zeoliet o.i.d?
2 bruissteentjes en een watervalletje en een fonteintje
Post by Louis
Des te meer je vertelt, des te beter kunnen we je van dienst zijn.
MVG
Ben benieuwd naar je antwoord. Als je wil stuur ik een foto naar nbat.foto's
Louis (niet v h schuim natuurlijk maar v men vijver)

3 x dank
Louis
Louis
2003-09-18 07:47:25 UTC
Post by Msasc
Post by Louis
[...]
Marc,

Met deze info kunnen we wat meer... maar meer info is altijd beter!

Wanneer je een biofilter schoonmaakt en je gebruikt daarvoor gewoon
leidingwater om je lava uit te spoelen dan zal een groot gedeelte van je
bacterien afsterven. Ik weet niet of je dit gedaan hebt maar dit is slechts
een mogelijkheid.
Het schoonmaken van een biofilter gebeurd met vijverwater en je dient deze
slechts te spoelen. Alleen de spons of filterwatten voor de mechanische
filtering moet je even goed schoonmaken. De actieve kool die je filter bevat
zal nu na een jaar wel inactief zijn. Dit moet je namelijk af en toe
vervangen.
Hoe maak jij je filter schoon?
Verder hecht ik weinig waarde aan de biofiltering van zo'n tonnetje. Het
voornaamste lijkt mij daarbij namelijk dat er goed mechanisch wordt
gefilterd. Dit gebeurd met watten en schuim. Deze media zal je geregeld
moeten verschonen en vervangen. Waarom ik niet zoveel waarde hecht aan de
overige filtering is omdat ik aanneem dat je bij een niet-koi-vijver meestal
substraat of grind op de bodem hebt liggen. Bacterien hebben dan genoeg
plaatsen om zich op te hechten.

Je schrijft dat je een beetje water hebt ververst, hoe en hoeveel water heb
je ververst en waar kwam het water vandaan...

Je schrijft dat je vijver 1500 liter is en 5m3. Dit gaat helaas niet... 5m3
is altijd 5000 liter inhoud. Ik neem aan dat het wateroppervlakte 5 m2 is en
dat het gemiddeld 30 cm diep is. Dit kan ik me moeilijk voorstellen, daarom
vraag ik je of je je vijver eens wilt beschrijven of hem anders in
nbat.fotos wilt plaatsen. Het liefst met filter natuurlijk.

Verder zou je meer kunnen vertellen over de diepte(s) van je vijver, het
soort voer dat je voedert, hoe je water wordt rondgepompt, wat je op je
bodem hebt liggen, wat voor soort planten je hebt, of je vijver in de zon
ligt, of je veel last van algen hebt, wat je waterwaardes zijn, hoe laat je
voert, hoe vaak je onderhoud uitvoert, wat voor soort 'normale' pomp je
hebt, een vuilwaterpomp/dompelpomp... etc. Ik zou zeggen leef je uit en
beschrijf je vijver en je manier van werken.

Tot schrijfs...

MVG

Louis
Msasc
2003-09-20 07:20:33 UTC
Gelukt dus, vandaar voor ale duidelijkheid van andere mensen nog even langs
hier ook antwoorden

Louis ik ga proberen overal op te antwoorden, ik heb een foto gepost op
nbafotos met onderwerp msasc - louis
Nog even meegeven dat het zeer fijne witte schuim van 's avond s al rond de
watervalstraal te zien is
Hier gaan we
Post by Louis
[...]
Doe ik voor het eerst in deze herfst (moet dus nog gebeuren, nooit eerder
aan de lava geweest)

Post by Louis
filtering moet je even goed schoonmaken.
Doe ik elke twee weken

Post by Louis
zal nu na een jaar wel inactief zijn. Dit moet je namelijk af en toe
vervangen.
Net gedaan gewone houtskool voor de bbq genomen (goed?)
Post by Louis
[...]
Grind kiezelachtig gedoe ja dat heb ik veel op elk niveau
Post by Louis
Je schrijft dat je een beetje water hebt ververst, hoe en hoeveel water heb
je ververst en waar kwam het water vandaan...
Leidingwater 1/5 om de 3 maanden
Post by Louis
Je schrijft dat je vijver 1500 liter is en 5m3. Dit gaat helaas niet... 5m3
is altijd 5000 liter inhoud. Ik neem aan dat het wateroppervlakte 5 m2 is
het was de opp die ik bedoel denk ik (slechte schattatie gemaakt
liters kloppen wel (zie ook foto op nbatfoto)
Post by Louis
dat het gemiddeld 30 cm diep is. Dit kan ik me moeilijk voorstellen, daarom
vraag ik je of je je vijver eens wilt beschrijven of hem anders in
nbat.fotos wilt plaatsen. Het liefst met filter natuurlijk.
Diepte 90 cm
Post by Louis
Verder zou je meer kunnen vertellen over de diepte(s) van je vijver, het
soort voer dat je voedert, hoe je water wordt rondgepompt, wat je op je
Zomervoer elke dag 5 min (van die gekleurde bolletjes)

Degelijke pomp van 200 liter
Post by Louis
bodem hebt liggen, wat voor soort planten je hebt, of je vijver in de zon
Dat wel volle zon , nieuwe haag net geplant (misschien te dicht)
Post by Louis
ligt, of je veel last van algen hebt, wat je waterwaardes zijn, hoe laat je
Voorjaar steeds algen, veel kuisen en bijhouden, geen uv lamp meer in
gebruik, nutteloos gebleken
en bacterien killer (bacterien vernieuw ik in de lente 1x ( te weinig ?)
Post by Louis
voert, hoe vaak je onderhoud uitvoert, wat voor soort 'normale' pomp je
onderhoud geregeld , wintermaatregelen ed ok )
Post by Louis
hebt, een vuilwaterpomp/dompelpomp... etc. Ik zou zeggen leef je uit en
beschrijf je vijver en je manier van werken.
hopelijk is dit genoeg om nog eens over het schuim na te denken
dankjewel hoor
Post by Louis
Tot schrijfs...
MVG
Louis
MARC SENEPART
M.V.V.V.G. Msasc . (met vriendelijk virusvrije groeten
Post by Louis
Post by Msasc
Post by Louis
[...]
1500l 5m³
Louis
Louis
2003-09-20 10:42:12 UTC
Marc,

Allereerst wil ik je feliciteren met een prachtige tuin en vijver, het ziet
er werkelijk fantastisch uit! Enige jaloezie aanwezig...

Verder denk ik dat je je niet veel zorgen hoeft te maken. Qua zuurstof moet
het wel goed zitten wanneer je je waterval, fontein en luchtbollen 's nachts
laat draaien. Je hebt wel veel planten en deze nemen 's nachts zuurstof op
waardoor je vijver minder zuurstof krijgt om de omzetting van voedselresten,
uitwerpselen e.d. om te zetten. Over nitraat hoef jij je zeker niet druk te
maken, deze worden verslonden door je planten!

Toch is 20% waterverversen per drie maanden wat aan de magere kant. Bij een
Koi vijver is de norm 10% per week en liever 20% per week. Maar in jouw
geval, omdat je veel planten hebt is dit wat overdreven. Ik zou dan echter
wel per maand 10 tot 20% verversen. Op deze manier worden alle organische
opgeloste stoffen die niet worden opgenomen door planten voorgoed verwijdert
uit het systeem. Dit water kun je vervolgens mooi gebruiken om je haag te
voorzien van voedselrijk water.

Verder denk ik dat qua filtering het wel goed zit. Het mechanische deel,
waaronder de watten moeten ervoor zorgen dat er niet veel vuil de vijver in
spoelt. Je lava moet je niet uitspoelen met kraanwater maar dat had ik in
mijn vorige bericht al gezegd.

Qua voederen zou 5 minuten per dag ook voldoende zijn. Let er goed op dat al
het voer binnen die tijd op is. Beter is trouwens om meerdere keren kleine
beetjes voer te geven. Verder denk ik ook dat je vissen voldoende voedsel
uit je vijver moeten kunnen halen. Ik neem aan dat er veel insecten en ander
leven voldoende aanwezig is in het water.

Je schrijft verders over dat UV geen heil bracht. Dit doet het nooit tegen
draadalg, slechts tegen zweefalg. Draadalg is alleen door weinig voedig,
sterke concurrentie van andere planten en weinig zonlicht te voorkomen. Ook
is er nu de I-tronic van Velda op de markt maar zoals je misschien al hebt
kunnen lezen is dat geen aanrader voor in je vijver. Deze scheidt
koper-ionen af en geloof me, die wil je niet in je vijver hebben.

Het houtskool voor de barbeque is inderdaad goed genoeg. Wel moet je het van
tevoren even goed uitspoelen.

Misschien dat je een keer je waterwaarden kunt meten? Misschien dat dat
extra info geeft. Ik kan namelijk alleen bedenken dat je omzetting niet
geheel volgens plan verloopt door de mindere zuurstof 's nachts. Nu niet
gelijk naar de winkel rennen om een testset, dit is niet nodig... Zolang je
vissen eten en gezond eruit zien hoef je je weinig zorgen te maken. Helemaal
als je ook af en toe je water ververst.

Ik kan niets bedenken waardoor het verkeerd zou gaan... maar nitriet kan een
oorzaak zijn. Eiwitten geven schuim af wanneer zij in contact komen met
zuurstof. Overdag gebeurd dit in de hele vijver en 's nachts concentreerd
zich dat rond de waterval of kruik. Teveel voedingsstoffen dus... Minder
voeren en meer verversen is daarvoor de remedie... Rond deze tijd van het
jaar kun je alvast beginnen met minder te voeren of op lichter verteerbaar
voer overgaan (wheatgerm).

Veel plezier verder met je vijver!

MVG

Louis Keizer
Post by Louis
Post by Louis
Post by Msasc
Post by Louis
onlangs je filter goed schoongemaakt of veel water ververst?
neen niet echt wel een beetje van beiden
gewoon plastieken biofiltertje met lava kool en filtermateriaal normale
pomp
1500l 5m³
Louis
Msasc
2003-09-23 21:29:51 UTC
Hallo Louis,

Drukte laat me ietwat laat antwoorden

ik hoop dat je nog kan volgen met alle knip en plakwerk in ons gesprek

Beestjes
zie ** betekende dat ik geen beestjes in men water zie vanaf de dag date r
vissen in zitten
ik kan moeilijk geloven dat ze allemaal opgegeten worden, hopelijk is het zo
want dat zou een goed teken zijn
pesimistisch als ik ben denk ik altijd dat men water een gebrek vertoont als
ik een fles vul en niks zie leven.

Houtskool
Over actieve kool en zen leeftijd heb ik niemand horen interpeleren, ook
Roelf niet
misschien moet ik hem de vraag eens apart stellen
Wie leest dit relaas mee, dat weet je nooit
Ik vind het anders zeer leerzaam

Meting
Mijn recente watermeting PH 7.2 GH 14 KH 9 NO³ 0 NO² OK 21°C
De GH is nooit zo goed geweest (altijd vrij laag vanaf de eerste dag en
NOOIT beter door ingrepen)
Nu wel dus.
ik zal je eerstdaags eens en overzicht laten van alle metingen sinds de
opstart.

Schuim
ik heb de meeste moeite met te begrijpen dat het niet opvalt doordat het
overal gebeurd.
Warschijnlijk door men weinige ervaring en kennis
Zijn we te ver afgedwaald van het schuim ? Of hebben we gezegd wat moest?

100 X dank voor je bereidwilligheid om me bij te leren en je kennis te delen
met anderen

M.V.V.V.G. Msasc . (met vriendelijk virusvrije groeten)

kijk ook even op http://users.skynet.be/ASC/.
Ik word al een beetje verlegen voor de tijd dat ik je aan het inpalmen
ben,
maar wees gerust je antwoorden worden als goud gekoestert, opgeslagen en
ooit op men site gezet die ik nog moet beginnen (al 2 jaar zinnens)
Ik doe het graag...
Ik ben een beetje ne krenterige he, maar als je dat water voedselrijker
vind
voor de planten dan zal dat wel, ik heb men twijfels (zie **)
Je moet je planten toch water geven... dan kan dat water net zo goed uit
de
vijver komen... toch?
B.T.W. ik kon nergens ** in je bericht vinden... zal ik wel overheen
gelezen
hebben...
En dat ontbreekt nu net volgens mij zie, of zouden ze het allemaal
opvreten
die visjes?
Dat vinden vissen inderdaad een kostelijke maaltijd en prefereren deze
boven
korrelvoer...
Ook
Post by Louis
kunnen lezen is dat geen aanrader voor in je vijver. Deze scheidt
koper-ionen af en geloof me, die wil je niet in je vijver hebben.
weet ik niks van, laten zo zeker ?
Zou ik maar doen....
Is het nu waar dat dat maar weken meegaat ? Ge moet dat toch ni alle
maanden
vervangen? Ook kostelijk
Ik gebruik zelf geen houtskool dus ik kan niet spreken van ervaring. Ik
heb
echter gehoord dat de kool na een tijdje verzadigt is doordat de porien
vol
zitten. Regeneren zoals bij zeoliet werkt niet dus de enige mogelijkheid
is... vervangen. Hoelang kool meegaat weet ik niet precies, misschien dat
Roelf hierover meer kan zeggen... Roelf?
Dat water verversen is dus super belangrijk he ? Meer de natuur zen
beloop
laten en de seizoenen laten komen is een must dat heb ik ook al geleerd
in
vergelijk met het snelle ingrijpen met produkten als gevolg van veel te
veel
watermeten. Neemt niet weg dat ik je morgen eens ga laten weten wat de
waarden zijn. Vooral omdat ik je beknopt men jaarervaring van watermeten
eens ga meegeven (als het mag)
Heel graag...
Dat water verversen is vooral bij Koi belangrijk omdat dit super
veelvraten
zijn en dus veel afvalstoffen afscheiden. Omdat men in de meeste
koivijvers
weinig tot geen planten heeft moeten de waterwissels ervoor zorgen dat het
nitraat wordt verwijdert. In jouw geval is dat minder maar niet alle
stoffen
worden opgenomen door planten. Hiervoor zijn waterwissels noodzakelijk.
Natuurlijk hoor je altijd verhalen van mensen waarbij het prima gaat
zonder
water verversen, maar bedenk dat één succesverhaal niet altijd opgaat...
Overdag ? Ik denk van niet.
Ik denk eigenlijk van wel maar dat het, doordat het overal gebeurd, niet
opvalt. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet.
OK wat is wheatgerm, aub?
Wheatgerm is zeer licht verteerbaar voer met als hoofdbestanddeel
tarwekiemen. Al is de beste manier van voederen ('s winters) nog niet
duidelijk, de meeste mensen zweren bij niet voeren of anders
lichtverteerbaar terwijl anderen doorvoeren, wheatgerm wordt over het
algemeen meestal in de koudere perioden (6-12 graden) gebruikt.
MVG
Louis
GinRin
2003-09-24 08:45:28 UTC
Post by Msasc
Houtskool
Over actieve kool en zen leeftijd heb ik niemand horen interpeleren
Houtskool kan, mits geen toevoegingen. Werkt echter minder goed dan
"actieve kool".
Persoonlijk ben ik geen voorstander van kool, omdat je nooit weet
wanneer dit verzadigd is waardoor je opeens met een piek geconfronteerd
kunt worden. Dit geldt ook voor zeoliet.
Deze middelen zou ik alleen in geval van nood inzetten.
Post by Msasc
Meting
Mijn recente watermeting PH 7.2 GH 14 KH 9 NO³ 0 NO² OK 21°C
De GH is nooit zo goed geweest (altijd vrij laag vanaf de eerste dag en
NOOIT beter door ingrepen)
Laag? 14 is aan de hoge kant, maar nog wel acceptabel.
Ik mis je NH4 meting, ook belangrijk.

Joop
Msasc
2003-09-24 18:39:18 UTC
Post by GinRin
Post by Msasc
[...]
Hallo Joop , kwaad kan het neit zeker, ken je een alternatief voor die kool?
En waarom alleen in nood, en wanneer dan wel ?
Post by GinRin
Post by Msasc
[...]
Laag was hij vroeger 6 a 7.5 steeds
Post by GinRin
Ik mis je NH4 meting, ook belangrijk.
Oeps, ken ik niet wat is dat ? En hoe meet ik dat dan wel Joop ?
Joop
GinRin
2003-09-25 14:14:43 UTC
Post by Msasc
Hallo Joop , kwaad kan het neit zeker, ken je een alternatief voor die kool?
En waarom alleen in nood, en wanneer dan wel ?
Als je een goed biologisch filter hebt is kool en zeoliet in principe
overbodig. Het gevaar van deze twee stoffen is dus dat je niet weet wanneer
ze verzadigd zijn waardoor je ineens met een ammoniak- of nitrietpiek kan
worden geconfronteerd.
Daarom zou ik het alleen inzetten in geval van nood, dus bij te hoge
ammoniak- of nitrietwaardes in combinatie met veel water verversen. Als het
probleem dan onder controle is kan het er weer uit en moet je bioloog het
werk doen.
Post by Msasc
Oeps, ken ik niet wat is dat ? En hoe meet ik dat dan wel Joop ?
NH4 is de ammoniak. Vissen scheiden afvalstoffen af in de vorm van ammoniak
en rotting veroorzaakt eveneens ammoniak. Dit wordt als je biologisch filter
goed wekt door bacterien omgezet in nitriet en door andere bacterien in het
relatief onschuldige nitraat. Het feit dat je geen nitriet meet kan
betekenen dat de ammoniak nog niet is omgezet. Je denkt dus dat je goed zit,
maar dat hoeft niet zo te zijn. Er zijn meetflesjes op de markt die ammoniak
kunnen meten. Even vragen bij een vijver- of aquariumzaak.

Joop
R. van Bergen
2003-09-25 15:19:21 UTC
Post by Msasc
[...]
Niet helemaal met de redenatie eens.
Ja bij een goed systeem zijn beiden overbodig.
Nee wat het gevaar betreft, volgens mij is er geen gevaar.
Nitraat en amoniak vergiftiging is het gevaar, dus al er geen zeoliet of
kool wordt toegepast in een systeem dat niet goed functioneert dan kun je
vergiftiging met deze stoffen krijgen en de gevolgen zullen rampzalig zijn.
Vertrouw je niet op je systeem, dat kan dus vele oorzaken hebben die met je
configuratie te maken hebben, dan is het gebruik van zeoliet of kool alleen
maar verstandig. Maar dan moet je wel regelmatig je zeoliet regenereren of
je kool vervangen, en dus nooit wachten tot de gevreesde vergiftiging zich
voor doet. Zodra je deze stoffen in je water kunt meten ben je in principe
al te laat en kan er al schade aan je vissen zijn ontstaan.

Met andere woorden volgens mij kan het gebruik van zowel zeoliet of kool
geen kwaad, waarbij valt op te merken dat zeoliet in principe onbeperkt
bruikbaar is als er maar regelmatig geregenereerd wordt en kool maar
eenmalig bruikbaar is. Maar dat zeoliet het nadeel heeft dat als het de
gevreesde stoffen heeft ingevangen en je hoe dan ook zout in je vijverwater
krijgt, deze stoffen weer vrij komen met alle gevolgen van dien, dat risico
loop je met kool niet. Kool gooi je gewoon weg na een gebruiks periode. In
beide gevallen weet je dus niet of de gevreesde stoffen aanwezig waren en of
je toepassing nu juist heeft geholpen of gewoon overbodig was.

Die periode nu is niet zo maar aan te geven, heb je een slecht werkend
biologisch systeem, te veel vissen, te veel voeren, geen goed opgestarte
bacterie cultuur, dan zal de verversingsperiode dus aanmerkelijk korter
moeten zijn in relatie tot een wel goed werkend biologisch systeem waar je
toch vreest voor enige instabiliteit.
Post by GinRin
Daarom zou ik het alleen inzetten in geval van nood, dus bij te hoge
ammoniak- of nitrietwaardes in combinatie met veel water verversen.
Dus beide hulpmiddelen kun je naar mijn smaak continu inzetten en natuurlijk
ook in geval van nood, alleen ben je dan dus eignlijk te laat, een snelle
water wissel van een grote hoeveelheid water zal dan een duidelijk beter
effect hebben.
Post by GinRin
Als het
probleem dan onder controle is kan het er weer uit en moet je bioloog het
werk doen.
Als de oorzaak van deze vergiftiging niet eenduidig is aan te wijzen blijft
er maar één conclusie over lijkt mij, het filtersysteem heeft onvoldoende
capaciteit. Dat hoeft niet alleen aan de grote te liggen maar kan ook
gezocht worden in onvoldoende zuurstof voorziening.
In dat geval zou ik daarna altijd, preventief kool of zeoliet blijven
gebruiken. Zowel zeo;iet als kool heeft geen enkel negatief effect op je
filtering.

In principe moet je je zaak zo opzetten dat je biologisch filter alle werk
ruimschoots aan kan en , dat is van mij bekend, ik ben van mening dat vooral
een goed ontworpen planten filter je die garantie kan geven. Vertrouw je, of
moet je vertrouwen, op alleen een filterbak van welke constructie dan ook,
dan is het risico veel groter dat de zaak eens uit balans raakt en is het
wellicht juist verstandig om regelmatig kool te gebruiken en te verversen of
als je dat aantrekkelijker lijkt, rekening houdend met het zout risico,
zeoliet te gebruiken dat je dan regelmatig regenereert.
Post by GinRin
Post by Msasc
[...]
Deze meting lijkt mij overbodig een kleine belasting met zowel nitriet als
ammoniak heeft direct resultaat ten aanzien van het gedrag van je vissen,
ernstige ademnood, soms blijvende schade aan de kieuwen.

Kun je zuurstof gebrek uitsluiten, goede doorstroming veel water lucht
contact van het stromende water een goed werkende luchtpomp enzovoorts, dan
is het duidelijk, een ammoniak en/of nitriet vergiftiging, het is dan zelfs
niet interessant welke van deze stoffen het is of dat het een combinatie van
beiden is.
Overigens is het juist te verwachten dat het ontstaan van ammoniak en/of
nitriet in je systeem juist is te wijten aan zuurstof gebrek.

Naar mijn smaak moet de eerste reactie dan zijn, zo snel mogelijk zoveel
mogelijk water verversen.
De volgende methode kost wel veel water maar zal het effectiefst zijn:

Pomp direct zoveel mogelijk water weg en spuit met veel lucht contact
tegelijk vers water in.
Waarom veel lucht contact? Omdat de bacteriën die deze stoffen moeten
omzetten naar het planten voedsel nitraat veel zuurstof verbruiken en
kennelijk zijn afgestorven waardoor ze hun werk niet meer doen, kennelijk is
er dus een zuurstof gebrek ergens ontstaan, het vullen met veel lucht
contact zal dan bijdragen aan het verminderen van het zuurstof gebrek.

Wil je dan ook nog zekerheid of het wel om genoemde stoffen gaat dan
bemonster je en meet met de test set of je gelijk had.
Maar eerst je levens in je vijver redden en dan pas eventuele
nieuwsgierigheid bevredigen.

Roelf
GinRin
2003-09-25 18:57:25 UTC
Post by R. van Bergen
Niet helemaal met de redenatie eens.
Ja bij een goed systeem zijn beiden overbodig.
Nee wat het gevaar betreft, volgens mij is er geen gevaar.
Met het gevaar bedoel ik dat in de praktijk vaak vergeten wordt de kool te
vervangen of de zeoliet te regenereren.
Post by R. van Bergen
[...]
Precies wat ik bedoelde. Dus je systeem moet goed zijn. Wanneer dit het
geval is is het gebruik van kool en/of zeoliet niet nodig.
Post by R. van Bergen
Zodra je deze stoffen in je water kunt meten ben je in principe
al te laat en kan er al schade aan je vissen zijn ontstaan.
Hoe kom je daar bij. Ik kan al ammoniak/nitriet/nitraat meten vóór het een
schadelijke werking heeft.
Het feit dat één of meerdere waardes oplopen kan een indicatie zijn van een
probleem. Ingrijpen dus voor het te laat is. Eventueel door de inzet van
genoemde stoffen.
Post by R. van Bergen
Met andere woorden volgens mij kan het gebruik van zowel zeoliet of kool
geen kwaad,
Mee eens, mits goed gebruikt, en daar gaat het vaak mis.
Praktijkvoorbeeldje Iemand begint een vijver, Koopt er zoŽn tonnetje bij in
het tuincentrum met schuim en zeoliet. Doet hier een jaar niets mee en is
zich onbewust van het feit dat zeoliet verzadigd kan raken. Persoon leest
vervolgens dat zout goed is voor de vijver en kiept er enkele kiloŽs in.
Alle vissen dreven de volgende dag dood in de vijver.

knip
Post by R. van Bergen
Deze meting lijkt mij overbodig een kleine belasting met zowel nitriet als
ammoniak heeft direct resultaat ten aanzien van het gedrag van je vissen,
ernstige ademnood, soms blijvende schade aan de kieuwen.
Nogmaals, meten is weten, je kunt het in veel gevallen aan zien komen vóór
het te laat is.

Joop
R. van Bergen
2003-09-25 19:56:58 UTC
Post by GinRin
Post by R. van Bergen
[...]
Bij kool zit daar al helemaal geen gevaar, eenmaal ingevangen stoffen
blijven onder deze omstandigheden gewoon in de kool opgesloten.
Op zich is dat ook bij Zeoliet het geval, maar daar komt dus wel het risico
van eventueel gebruik van zout om de hoek kijken.

Degene die kool of zeoliet gaat toepassen om eventualiteiten te voorkomen
zal zich ook bewust zijn van de verzadiging na verloop van tijd.
Post by GinRin
Post by R. van Bergen
[...]
We zijn het daarin eens, maar tussen goed en goed bestaat soms een
behoorlijk verschil.
Filteren over alleen een biologische filterbak met alle toeters en bellen is
mij niet goed genoeg, filteren over een echt biologisch filter, planten
filter, helofyten filter, is goed en dan kan wellicht die hele bak wel weg
en is het nog steeds goed.

Daarom pas ik dus kool toe in mijn aquarium als ik langere tijd weg ga. Ik
wil dan niet alleen vertrouwen op de zuurstof productie van de planten, die
soms ook vernield worden door de vissen, de omzetting in mijn filter naar
nitraat, dit omdat als de planten vernield zouden zijn er ook niets meer is
dat dat kan opnemen en er dan wellicht zelfs andere vervelende dingen kunnen
ontstaan. Kool gebruik ik in dat geval als vangnet.
Met andere woorden een aquarium is een systeem dat veel sneller aan
instabiliteit zal leiden dan een vijver. En een vijver met een echt
biologisch filter is, ondanks de relatief kleine watermassa, al behoorlijk
stabiel..
Post by GinRin
Post by R. van Bergen
[...]
Je meet niet continu en je meet niet met een alarmering op grenswaarden, de
kans is erg groot dat, als je wat kunt meten, die grenswaarden al zijn
overschreden. Altijd kool toepassen, of zeoliet, en dit regelmatig verversen
of genereren is het beste vangnet in het geval van een systeem dat door zijn
opbouw gewoon meer risico's biedt dan een syteem met een echt biologisch
filter.
Post by GinRin
Het feit dat één of meerdere waardes oplopen kan een indicatie zijn van een
probleem. Ingrijpen dus voor het te laat is. Eventueel door de inzet van
genoemde stoffen.
Als je deze stoffen inzet voordat er een probleem kan onstaan en dus
regelmatig ververst of regenereert, dan kan het probleem nooit ontstaan.
Post by GinRin
Post by R. van Bergen
[...]
Ja dat is dus niet verstandig en ondeskundig gebruik, wat overigens bij het
gebruik van kool nog steeds niet tot deze gevolgen had kunnen leiden, dus
alleen daarom prefereer ik kool. Helaas zijn veel mensen geimponeerd bij het
gebruik van het vreemde woord zeoliet en willen alleen daarom al zeoliet
hebben. maar dat is niet de manier waarop je zou moeten beginnen aan een
vijver met dieren die van jouw "verstandig handelen" afhankelijk zijn.
Helaas gebeurt het echter wel regelmatig op deze manier.
Post by GinRin
knip
Post by R. van Bergen
Deze meting lijkt mij overbodig een kleine belasting met zowel nitriet als
ammoniak heeft direct resultaat ten aanzien van het gedrag van je vissen,
ernstige ademnood, soms blijvende schade aan de kieuwen.
Nogmaals, meten is weten,
Dat stond al als een huis toen ik nog studeerde.
Post by GinRin
je kunt het in veel gevallen aan zien komen vóór
het te laat is.
Maar nog verstandiger is om te voorkomen, omdat je "weet" dat dit risico
aanwezig is (cognitief leren wordt dat genoemd:-))), zodat je niet eens
hoeft te meten om te constateren dat het risico is gearriveerd.
Bij een verstandig gebruik van kool of zeoliet is dat meten overbodig.
En bij systemen die een grotere kans hebben op instabiliteit, is het
preventieve gebruik hiervan gewoon verstandig.

Roelf
GinRin
2003-09-26 07:58:48 UTC
Post by R. van Bergen
Post by GinRin
Met het gevaar bedoel ik dat in de praktijk vaak vergeten wordt de kool te
vervangen of de zeoliet te regenereren.
Roelf antwoorde
Post by R. van Bergen
Bij kool zit daar al helemaal geen gevaar, eenmaal ingevangen stoffen
blijven onder deze omstandigheden gewoon in de kool opgesloten.
Er zit wel degelijk een gevaar, namelijk als je reguliere filtersysteem
ontoereikend is en de kool verzadigd is geraakt. Op dat moment gaan de
ammoniak en nitriet oplopen.
Post by R. van Bergen
Degene die kool of zeoliet gaat toepassen om eventualiteiten te voorkomen
zal zich ook bewust zijn van de verzadiging na verloop van tijd.
Ik ben daar niet zo stellig van overtuigd. Denk aan mijn voorbeeld van
iemand die geen idee had wat zeoliet eigenlijk was en het filtertonnetje
uit het tuincentrum gewoon heeft aangeloten op zijn vijver.
Post by R. van Bergen
[...]
Mee eens, ik zie ook alleen maar voordelen in een volledig biologisch
filter, dus inclusief plantenfilter. In de praktijk is echter de
visbezetting vaak erg hoog en is de plantenfilter ontoereikend. Daar
komt bij dat planten en koi over het algemeen niet zo goed samengaan en
ben je als koi-houder dus aangewezen op een plantenfilter waar de koi
niet bij kan. Lang niet iedereen kan dit realiseren. Mogelijk zijn de
grondprijzen in het hoge noorden nog betaalbaar, hie in de randstad
zeker niet ;-) Door ruimtegebrek is een plantenfilter voor mij helaa
niet weggelegd.
Post by R. van Bergen
[...]
Heel goed, in noodsituaties dus (het aquarium kan immers niet worden
ververst/schoongemaakt) als je weg bent.
Post by R. van Bergen
[...]
Als je doelt op een natuurvijver heb je gelijk. Bij een koivijver zullen
zonder ingrijpen na enkele weken de eerste slachtoffers vallen :-(
Post by R. van Bergen
Je meet niet continu en je meet niet met een alarmering op grenswaarden, de
kans is erg groot dat, als je wat kunt meten, die grenswaarden al zijn
overschreden.
Ik meet iedere week. Omdat ik geen plantenfilter heb zie ik mijn
nitraatwaarde oplopen. Waterverversen is dan de remedie. Dit doe ik
uiteraard voordat de kritische grens wordt bereikt.
Post by R. van Bergen
Altijd kool toepassen, of zeoliet, en dit regelmatig verversen
of genereren is het beste vangnet
Mee eens, maar nogmaals, in de praktijk wordt vernieuwen/regenereren
vaak vergeten.
Post by R. van Bergen
Als je deze stoffen inzet voordat er een probleem kan onstaan en dus
regelmatig ververst of regenereert, dan kan het probleem nooit ontstaan.
Tuurlijk, zo doe ik het, maar dat komt omdat ik er een beetje vanaf
weet. Veel vijveraars hebben geen idee van waterwaardes e.d.
Post by R. van Bergen
[...]
Dat bedoel ik maar. Theoretisch heb je volkomen gelijk, i de praktijk
gaat het echter (te) vaak mis.

Joop
Wahdagie
2003-09-25 20:54:15 UTC
Post by R. van Bergen
[...]
Dat zie je toch verkeerd, Roelf, het is een wezenlijk verschil ammoniak-
of nitrietvergiftiging.
Bij nitrietvergiftiging treedt verlaging van de mogelijlheid om zuurstof te
vervoeren met het bloed omdat het hemoglobine-ijzer-atoom geoxideerd
wordt. Bij chronische lage nitriet-concentraties gaan de vissen in de
stroming hangen en zie je de ademnood niet direct maar worden de organen
niet goed doorbloed met alle gevolgen vandien als het te lang duurt.
Een redelijke (tijdelijke) oplossing is zout toevoegen wat het effect van
het nitriet verlaagt.

Ammoniak in het water, vooral bij een wat hogere pH geeft een heel
ander effect. Geen ademnood, meer 'lamlendigheid', lusteloos gedrag.
Het grootste deel van het ammoniak scheiden de vissen uit via de kieuwen
en niet zoals bij zoogdieren, na omzetting in ureum via de urine.

De 'uitademing' van dat ammoniak via het kieuwweefsel gebeurt op
basis van het concentratieverschil van het ammoniak in het bloed
en het omringende water.

Als er nu ammonak in het vijverwater zit, dan wordt de drijvende kracht,
het concentratieverschil, kleiner en zal er minder ammoniak
uitgescheiden worden, waardoor de pH van het bloed oploopt
en allerlei processen in allerlei organen ontregeld worden met
uiteindelijk (vrij snel) fatale gevolgen.

Waterwissels en tijdelijk een flinke hoeveelheid zeoliet kunnen
dan soelaas bieden.
Post by R. van Bergen
Overigens is het juist te verwachten dat het ontstaan van ammoniak
en/of nitriet in je systeem juist is te wijten aan zuurstof gebrek.
Omdat de bacteriën kennelijk zijn afgestorven waardoor ze hun
werk niet meer doen,
Niet mee eens, dit is maar zelden het geval, meestal is het een
plotselinge grotere belasting van de nitrificerende bacterien, door te
snelle
introductie van nieuwe vissen of te snelle uitbreiding van het visbestand.
De laatste tijd zie je dat men de pest heeft aan de draadalgen en die
met een middeltje om zeep helpen. Deze algen verzorgden wel een
fors stuk van de consumptie van het ammoniak die nu de nitrificerende
bacterien moeten verwerken. Helaas is de vermeerdering van deze
bacterien, die nodig is om dat meerdere ammoniak te verwerken, nogal
traag en ontstaat er een (meestal) korte ammoniakpiek en een langere
nitrietverhoging.

Groet, Arthur.
R. van Bergen
2003-09-26 09:53:55 UTC
Post by Wahdagie
Post by R. van Bergen
[...]
Ik was niet van plan een verhandeling te schrijven over osmose en/of
diffusie, maar je toelichting, uitleg, zal zeker velen interesseren.
Waar het mij en volgens mij is dat de pointe van deze discussie, om gaat is
of het verstandig is om, als je genoemde problemen zou kunnen verwachten,
preventief kool of zeoliet in te zetten zodat je deze probelemen voor bent.
En zoals uit mijn geschrijf blijkt beveel ik deze preventieve inzet aan.

Uit jouw geschrijf maak ik het volgende op, gecomprimeerd naar dat doel,
preventieve inzet, ja doe dat. De schade die aan de levende have ontstaat is
te ernstig om dat risico te nemen. Of te wel: voorkomen is beter dan
genezen. Hoewel genezing wel eens uitgesloten kan zijn omdat de schade te
groot is.
Bij weten is meten en daar op af gaan en dan pas maatregelen nemen zal elke
keer deze stress op de levende have worden losgelaten, waarbij denkbaar is
dat er chronische schade ontstaat die zich bij regelmatige herhaling zal
stapelen.

Als het leed al geschied is, en dat kan alleen maar als je niet preventief
kool of zeoliet in een systeem dat risico's heeft inzet op een verstandige
manier, dan is zeoliet de enige optie en is kool zelfs niet meer in beeld,
omdat zeoliet in deze snel opneemt en dat bij kool veel langer duurt.
Maar je was dus te laat en nu komt je zout optie, waar je volkomen gelijk
mee hebt, de zaak helemaal verwarren bij een nitriet vergiftiging.
Zout inzetten om de dieren te ontlasten, geen zout inzetten omdat er zeoliet
wordt toegepast om de nitriet in te vangen.

Dus toch maar verstandiger om als dit soort situaties is te verwachten
preventief kool of zeoliet in te zetten en maar niet afwachten of de
situatie zich ook voor doet.
Post by Wahdagie
Post by R. van Bergen
[...]
Volgens mij sluit dit betoog mijn optie van zuurstof gebrek niet uit, maar
geeft het meerdere redenen die ook tot zuurstof gebrek kunnen leiden.
Natuurlijk is het zo dat de planten de kwalijke zaken zullen opnemen, maar
ook dat heb ik niet uitgesloten. Juist systemen zonder planten zullen het
bedoelde risico op leveren.
En natuurlijk is de kans dan groot dat men ook de algen rigoreus te lijf
gaat, men wil immers geen algen zien maar vissen.

Afsluitend:

Terug komend op de essentie van de discussie, alle geschreven ins en outs
overwegende, zou het interessant zijn om jouw mening te horen over het
preventief inzetten van kool of zeoliet in systemen die het risico lopen om
snel instabiel te worden.

Kort dus: is het preventief inzetten van kool of zeoliet volgens jou
verstandig of hang je de mening aan dat je eerst de bedoelde stoffen moet
kunnen meten voordat je kool of zeoliet inzet?

Groet Roelf
GinRin
2003-09-26 12:18:01 UTC
Post by R. van Bergen
[...]
Ik heb nog even de originele vraag en de toelichtingen van de
vraagsteller doorgelezen en daaruit blijkt dat hij al een jaar de kool
in het filtertonnetje heeft zitten. Dus niets preventief inzetten,
sterker nog een bevestiging van hetgeen ik zei nl. onwetendheid over
verzadiging van dit soort materialen is het grote knelpunt.

Joop
Msasc
2003-09-28 06:58:20 UTC
Post by GinRin
Post by R. van Bergen
[...]
joop eigenlijk bedoelde ik 4 maanden een zomer dus van juni tot september
is datt lang???
R. van Bergen
2003-09-26 13:13:56 UTC
Post by R. van Bergen
[...]
Als ik me er ook nog even tegenaan mag bemoeien. Jij noemt de essentie
van de discussie: "het preventief inzetten van kool of zeoliet in
systemen die het risico lopen om snel instabiel te worden". Ja, zo lust
ik er ook nog wel een paar. Dit was in het geheel de essentie van de
discussie niet! Natuurlijk, als dat de essentie was dan waren we het
roerend met elkaar eens. Ook ik zou kool/zeoliet gebruiken in een
risicovijver. Ik ga echter uit van een vijver met een voldoende werkend
biofilter *DAN* hoef je dus preventief geen zeoliet en kool te gaan
gebruiken. Waarmee de cirkel wat mij betreft weer rond is en je deze
materialen dus beter alleen in geval van nood kunt toepassen.
Joop
Naar mijn gevoel was dat wel de essentie van de discussie tussen jou en mij,
had overigens weinig meer met de oorspronkelijke vraag te maken zoals je
terecht in je andere bericht opmerkt. En voor mij nu aanleiding is, wellicht
wat laat om het onderwerp maar even aan te vullen met kool en/of zeoliet.
In elk geval blijkt dat er dus kennelijk geen verschil van mening tussen ons
bestaat omtrent de toepassing in risico gevoelige systemen, wellicht bestaat
dat verschil nog wel ten aanzien van de definitie wat een risico gevoelig
systeem is.

Roelf
Wahdagie
2003-09-29 18:24:57 UTC
Post by R. van Bergen
Kort dus: is het preventief inzetten van kool of zeoliet volgens jou
verstandig of hang je de mening aan dat je eerst de bedoelde stoffen
moet kunnen meten voordat je kool of zeoliet inzet?
Sorry, ben een beetje laat met beantwoorden......
Kool voor een vijver zie ik helemaal niet zitten, veel te duur en zonder
enige controle omdat kool allerlei, vooral organische stoffen adsorbeert.
Je weet dus nooit hoe groot het vrije (inwendige)oppervlak nog is en omdat
de adsorptiesnelheid evenredig is met dit vrije oppervlak weet je dus ook
niet of het kool nog snel genoeg kan reageren op een calamiteit.
Wil je je bruine water wat ontkleuren dan kan je natuurlijk daar het dure
kool voor gebruiken, ander nut zie ik niet echt.

Zeoliet, nagenoeg alleen geschikt om ammoniak op te nemen, zou ik
ook niet permanent in de vijver doen met periodieke regeneratie.

In een goed beplante vijver en dus weinig of geen Koi kunnen de
planten en bacterien het ammoniak en nitriet prima aan en heb je
geen zeoliet nodig. Is er een veel hogere vis(Koi)bezetting en je hebt
ondersteuning nodig van een biologisch filter dan is het voor de goede
opbouw van de biofilm van belang dat er een min of meer constante
belasting van dat filter is. Door met regelmaat vers zeoliet in te zetten
dat dan langzaam volloopt waardoor de bacterien meer voedsel krijgen
en in aantal toenemen: na regeneratie valt de hoeveelheid voedsel weer
terug en daarmee ook de hoeveelheid nitrificerende bacterien.

De aanwas en afsterven van de biomassa gaat dus min of meer schoksgewijs
en dat is ongunstig voor een stabiele biofilm.
Het is niet zo als jij op je site hebt (had?) staan dat alles met
één-bacterie-
dikke-laag bezet wordt maar deze laag wordt tientallen tot honderden
bacterien dik. De 'nitriet-eters' (nitrobactor/nitrospira) zitten binnen in
de biofilm tussen de 'nitriet-piesers', de ammoniak-oxiderende bacterien.

Als er tijdelijke minder 'stikstofvoer' is zullen er meer bacterien
afsterven
en er grotere afslag van biofilm plaats hebben en zullen heterotrofe
bacterien de opengevallen plaatsen beconcurreren.
Gewoon geen zeoliet permanent in je systeem doen maar 'schietklaar'
op de plank achter de hand houden.

Groet, Arthur.

Msasc
Joop
Msasc
Joop
Msasc
Joop
Louis
2003-09-25 12:10:50 UTC
Post by Msasc
[...]

Dit was slechts een aanname daar ik niet goed begreep waarom de schuim
alleen 's nachts opstak. Maar ik denk dat in het verhaal van Roelf wel het
een en ander duidelijk wordt...

MVG

Louis
R. van Bergen
2003-09-24 20:11:57 UTC
Post by Msasc
Hallo Louis,
Drukte laat me ietwat laat antwoorden
Sorry, maar het werd mij soms wat te verwarrend en ik had de indruk dat
jullie er samen uit zouden komen.
Maar ik zag nu je vraag richting mij hoelang gaat kool mee?
Als je water geen giftige stoffen bevat zou ik haast zeggen oneindig lang.
Maar kool vangt ook kleurstoffen, van fermenteren?, op enig moment zal het
best wel onbruikbaar worden.
Wanneer dat is is niet met zekerheid te zeggen, voor zover ik weet althans,
evenmin als je kunt bepalen of zeoliet verzadigd is, hetzij je meet continu
je nitriet en ammoniak waarden, wat bij een systeem dat afgewogen is, dus
geen overbezetting en niet te enthousiast voeren in mijn ogen totaal
overbodig is.

Dus terug naar kool voor de zekerheid.
Als ik vakantie heb en ik heb altijd vakantie maar ben in elk geval drie
maanden van huis waarbij ik om de twee a drie weken thuis kom, dan wil ik
nog wel eens kool toepassen in het filter van mijn aquarium, de buren letten
wat op mijn tuin en vijver, maar in huis kunnen ze niet komen dus het
aquarium moet iets meer zekerheid. Als ik dan terug kom dan ververs ik de
helft van het water, maak het filter schoon en vervang de kool.

In de vijver pas ik alleen kool toe om de bruin verkleuring wat in de hand
te houden, maar omdat ik dat op zich ook niet zo erg vind wordt de kool ook
vaak niet geplaatst.
Dus ga er maar van uit, ik gebruik geen kool in de vijver.

Buiten de vakantie periode trouwens ook niet in het aquarium.

Kort:
Ik gebruik kool voor periodes dat ik langere tijd een systeem dat wat
gevoeliger is dan een vijver, een aquarium dus, niet continu in de gaten kan
houden.
Ook dan is het risico trouwens niet erg groot want overvoeren is onmogelijk,
de vissen krijgen gewoon geen voer in die drie weken en blaken van
gezondheid.
In de periode dat ik dan thuis ben voer ik een paar maal per dag, dat duurt
maximaal twee dagen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

O ja je schuim, meestal zijn dat dus eiwitten die uitvlokken zoals ook al
iemand anders schreef. dat uitvlokken kan ook gebeuren onder invloed van
koolzuurgas, zeker als er ook wat kalk in je water zit, dat wordt wel
caboniteren genoemd, dit proces wordt ook toegepast in de suiker industrie
om het zogenaamde dunsap van ongerechtigheden te ontdoen en levert dan als
eind product de zogenaamde schuimaarde.

In het donker produceren je vissen nog steeds koolzuurgas, je planten
produceren geen zuurstof meer, maar consumeren nu zuurstof en scheiden ook
koolzuurgas uit. Resultaat dus veel koolzuurgas in je water, dit levert bij
het licht worden ook een waarneembare lagere zuurgraad ( lagerePH).

Dit surplus aan koolzuurgas kan zich nu gaan binden met de eventueel
aanwezige kalk, en dat zal er zeker wel zijn en tijdens dat proces dus ook
vuildeeltjes en eiwitten in vangen. Dit kan dan je schuim in de ochtend
veroorzaken. Is dus een mogelijkheid.

Als het niet te gek is geen zorgen over maken, ook mijn vijver vertoonde de
eerste jaren zo nu en dan deze schuim vorming.

Nu wellicht heb je bovenstaande ook al van anderen te horen gekregen.
Zoals gezegd, jullie waren zo geanimeerd bezig dat ik het maar liet lopen.

Succes, groet, Roelf
Msasc
2003-09-28 06:59:39 UTC
Bedankt voor deze soms wat moeilijk maar zeker leerijke discussie

M.V.V.V.G. Msasc . (met vriendelijk virusvrije groeten)