Schildpadden in winterslaap
Peter
2003-11-06 10:05:27 UTC
Ik heb al enkele jaren roodwangschildpadden in een vijver en dat is altijd
zonder problemen gegaan. Ik heb onlangs een nieuwe vijver aan laten leggen
met een diepte van 80 cm. Als bodem is 2 cm substraat aangebracht. De dieren
kunnen zich dus niet ingraven zoals andere jaren het geval was (maar die
vijver was slechts 65 cm). De eerste vraag is dus: móeten ze zich ingraven
en is liggen op het substraat voldoende voor een winterslaap?

De tweede vraag is een m.i. vreemde: vanmorgen zag ik één van de drie
schildpadden op z'n rug liggen. Is dat normaal in winterslaap of was dit
voor een schildpad juist een gevaarlijke situatie? Ik heb 'm weer gedraaid
en hij bewoog verder normaal, maar had het vervelend kunnen aflopen als ik
niet had ingegrepen?

Dank alvast voor jullie antwoorden.
Impie
2003-11-06 16:54:06 UTC
over de winterslaap van schilpadden kan ik niets zeggen, er staat me wel
iets bij dat zich zich ingraven danwel verschuilen.
een schilpad die op zijn rug ligt kan uitzichzelf niet meer overeind komen,
en zal uiteindelijk dan ook een pijnlijke dood sterven. je hebt er dan ook
goed aan gedaan om het dier weer recht tezetten.
Koolmees
M.Lahaye
2003-11-06 22:15:52 UTC
Post by Impie
[...]
Een schildpad die onder water op zijn rug ligt kan zeker weer recht komen.

Marc
Peter
2003-11-07 06:54:43 UTC
Marc,

Kun je daar iets gedetailleerder in zijn? Kan dat inderdaad door
gewichtloosheid en heb je er ervaringen mee? Is het dus volgens jou niet
nodig om steeds weer die schildpadden recht te zetten?

Met dank,
Peter
Marc
calin
2003-11-07 08:45:34 UTC
zolang er niks op de schildpad staat wel. toen ik mijn schildpadjes had
losgelaten in vijver trok mijn zonnebaarzen elke kant vande vijver op op de
rug of andersom ze slingerden heen en weer maar ze draaiden altijd terug
zolang het in water is geen probleem
Marc
Peter
Marc
calin
2003-11-07 11:02:57 UTC
als mijn zoon van 3 jaar van zijn bed valt slaap ie ook door hoor.tenzei
hij wakker is of harde val gemaakt heeft. :))).
nee ze kwamen meteen op hun buik omdat ze niet in slaap waren.ze waren toen
nog actief. ik denk dat her normaal is hoor maak je maar geen zorgen.
Post by Peter
Post by Impie
en zal uiteindelijk dan ook een pijnlijke dood sterven. je hebt er
dan
Post by calin
Post by Peter
ook
Post by Peter
Marc
M.Lahaye
2003-11-08 18:06:44 UTC
Ik heb zelf al 7 jaar 5 schildpadden in de vijver, en in het water kunnen ze
door hun zwemvermogen makkelijk zich omdraaien.
Op het land kunnen jonge schildpadden zich ook nog wel omdraaien.

Marc
Marc
calin
2003-11-06 21:14:54 UTC
mijn schildpadjes hebben zich niet ingegraven maar in de planten potje
verstopt. 5 cm onder de water. ik denk niet dat ze daar reden als het begint
te vriezen maar ik kan ze altijd kontroleren ,als het gevaarlijk wordt haal
ik ze daar uit en breng ik ze naar binnen waar andere schildpadje blijft.
dat wordt einde winterslaap maar dat maakt niet veel uit zeiden ze waar ik
gekocht heb als de water maar warm blijft en regelmatig voer geef.
dat ie op zijn rug ligt kan door andere bewoners komen. bij een andere
posting had ik over mijn kikker die uit zijn winterslaap was en bleek kleur
had dat kwam ook door mijn vissen. ze knoeien in de modder daardoor werden
ze ook wakker.kan zijn dat de schildpad ook daardoor op zijn rug terecht
kwam.